Popular posts


Info untuk anda

Memilih PROCESSOR(CPU) yang sesuai dengan penggunaan anda

Labels:




sebelum membeli dan memilih processor,anda perlu mengambil kira beberapa faktor supaya pemilihan yang anda pilih untuk cpu anda kelak adalah tepat.

Apa yang perlu anda fikirkan sebelum membuat pembelian/pemilihan processor ;-

  • Jimat Wang,Anda boleh menjimat wang anda jika anda membeli processor yang sesuai untuk anda.
  • Anda tidak memerlukan processor yang "power" jika anda hanya menggunakan komputer anda tersebut hanya untuk kerja2 yang ringan seperti menaip dan sebagainya.Misalnya,anda membeli sebuah processor "power" dan sangat sesuai untuk penggunaan Games Komputer..namun anda hanya guna komputer anda tersebut hanya untuk kegunaan menaip,adakah harus anda membeli processor yang lebih mahal padahal anda hanya menggunakan komputer itu hanya untuk kerja yang ringan-ringan sahaja?Tentu sekali merugikan.
  • Jika anda melakukan pembelian yang betul,tidak akan berlaku masalah ketidaksesuaian pada soket cpu anda...setiap processer ada yang berlainan soket.contoh soket cpu 478,775,370,soket A dan sebagainya.Rujuk disini.
Untuk Memastikan anda memilih processor yang betul mengikut kesesuaian dan penggunaan anda:
  • Kenal pasti jenis dan soket processor motherboard anda,anda boleh minta bantuan perkerja kedai komputer untuk memastikan jenis dan soket processor tersebut sesuai dengan motherboard anda.
  • Beli processer yang anda rasa sesuai dengan penggunaan anda,jika anda minta bermain permainan komputer yang besar seperti warcraft,startcraft dan sebagainya,anda memerlukan processor yang "power" dan boleh menampung permainan tersebut...jika anda menggunakan komputer anda tersebut hanya untuk kegunaan menaip dan kerja2 ringan..anda tidak memerlukan processor yang begitu berkuasa.Dan wang anda boleh dijimatkan!
  • Minta pandangan dari mereka yang berpengetahuan mengenai komputer,namun harus sentiasa berhati2.jangan plak tertipu! :) Adalah lebih baik anda meminta pandangan dari beberapa rakan2 yang berpengetahuan mengenai komputer ini,supaya anda boleh memilih mana satu yang anda rasa betul dan sesuai.

Acer Aspire 1

Acer Aspire 1
# SELAMAT DATANG KE HALAMAN ICT SKPTLDM # SEMOGA ILMU YANG BAIK DAPAT DIKONGSI BERSAMA #
Dikuasakan oleh Blogger.

Hp pavilion TX1200t

Hp pavilion TX1200t
skptldm1 On Rabu, 29 Jun 2011


Monitor komputer merupakan sejenis peranti persisian output yang berupaya memaparkan aksara dan/atau imej, baik diam atau bergerak, yang dijanakan oleh komputer dan diproseskan oleh kad grafik. Tedapat empat jenis Monitor, iaitu Monitor monokrom, Monitor warna, Monitor segerak berbilang, dan Monitor ELD (Elektro Luminescent Display). Setiap Monitor mempunyai ciri-ciri dan sejarah tersendiri. Mutu Monitor tergantung kepada beberapa faktor. Yang terutama ialah bilangan piksel yang dipaparkan oleh skrinnya; lebih banyak pikselnya, lebih tajamnya teks dan grafik yang dipaparkan.

Pada awalnya semua monitor adalah dari jenis tiub sinar katod (CRT) sama seperti yang digunakan pada tiub televisyen, namun kini monitor jenis LCD semakin digemari kerana monitor LCD menggunakan ruang yang kecil, ringan serta lebih menjimatkan tenaga elektrik berbanding monitor CRT

Sejarah Monitor

Istilah "mod paparan" merujuk kepada ciri-ciri paparan komputer, khususnya bilangan warna maksimum dan peleraian imej maksimum (dalam piksel lintang dan piksel lajur). Terdapatnya banyak mod paparan yang boleh di dapati dalam sistem komputer peribadi pada hari ini.

Paparan komputer peribadi yang terawal merupakan Monitor monokrom yang digunakan untuk pemproses kata dan sistem komputer berdasarkan teks pada dekad 1970-an. Pada tahun 1981, IBM memperkenalkan sistem paparan Penyesuai Grafik Warna (CGA). Sistem paparan ini berupaya memberikan empat warna, dan mempunyai peleraian maksimum 320 piksels datar dan 200 piksel tegak. Walaupun CGA mencukupi untuk kegunaan permainan komputer yang mudah seperti permainan solitaire dan permainan dam, ia tidak mencukupi untuk pemprosesan kata, penerbitan atas meja ataupun penggunaan grafik yang canggih.

Pada tahun 1984, IBM memperkenalkan sistem paparan Penyesuai Grafik Tertingkat (EGA) yang dapat memberikan sehingga 16 warna yang berlainan dan peleraian sehingga 640 x 350. Ini memperbaiki kelihatannya berbanding paparan yang lebih awal, dan memungkinan pembacaan teks dengan mudah. Bagaimanapun, EGA tidak memberikan peleraian imej yang mencukupi untuk kegunaan-kegunaan tahap tinggi seperti reka bentuk grafik dan penerbitan atas meja. Mod ini kini sudah usang, walaupun ia kekadang masih boleh didapati di pemprosesan lama dan komputer peribadi di rumah kediaman.

Pada tahun 1987, IBM memperkenalkan sistem paparan Tatasusunan Grafik Video (VGA). Kini, ini telah merupakan piawai minimum yang dapat diterima untuk komputer peribadi. Peleraian maksimum tergantung kepada bilangan warna yang dipaparkan. Pengguna boleh memilih antara enam belas warna pada 640 x 480, ataupun 256 warna pada 320 x 200.

Pada tahun 1990, IBM memperkenalkan sistem paparan Tatasusunan Grafik Terluas (XGA) sebagai waris untuk paparan 8514/A. Versi yang berikut, iaitu XGS-2, memberikan peleraian 800 x 600 piksel dalam warna yang benar (16 juta warna) dan peleraian 1024 x 768 dalam 65,536 warna. Kedua-dua tahap peleraian imej ini mungkin merupakan jenis yang terpopular di kalangan individu dan perniagaan kecil pada hari ini.

Persatuan Piawai-Piawai Elektronik Video (VESA) telah mengasaskan antara muka pengaturcaraan piawai untuk paparan Tatasusunan Grafik Video Super (SVGA) yang digelarkan Sambungan BIOS VESA ("VESA BIOS Extension"). Lazimnya, paparan SVGA dapat mendukung palet sehingga 16 juta warna, tergantung kepada jumlah ingatan video yang tersedia dalam sesuatu komputer yang akan menghadkan bilangan warna yang dapat dipaparkan. Spesifikasi peleraian imej berbeza-beza. Pada umumnya, lebih besar skrin Monitor SVGA, lebih banyak piksel dapat dipaparkan secara datar dan tegak.

Baru-baru ini, spefikasi-spefikasi baru telah muncul. Ini termasuk Tatasusunan Grafik Terluas Super (SXGA) dan Tatasusunan Grafik Terluas Ultra (UXGA). Spesifikasi SXGA biasa digunakan untuk merujuk kepada skrin-skrin yang mempunyai peleraian 1280 x 1024; UXGA merujuk kepada peleraian 1600 x 1200. Pada hari ini, spesifikasi yang lama (VGA and SVGA) sering digunakan untuk rujukan kepada keupayaan peleraian tipikal.

Copy paste dari http://ms.wikipedia.org/wiki/Monitor


Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments